22-01-2018

Skab en attraktiv arbejdsplads og tiltræk de rigtige medarbejdere

Kompetenceudvikling og massivt fokus på arbejdsmiljøet kan være med til at gøre social- og sundhedsområdet mere attraktivt i en tid, hvor det bliver sværere og sværere at rekruttere kvalificeret personale.

Hver femte virksomhed kan ikke skaffe den type medarbejder, de har brug for, når de rekrutterer. Det viser en rekrutteringsundersøgelse, som STAR – Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering – for nylig offentliggjorde. I efteråret måtte godt hver femte rekrutterende virksomhed søge forgæves efter kvalificeret arbejdskraft.

- Vi ser igen og igen, hvor meget det betyder, når en organisation investerer i meningsfuld faglig udvikling og tiltag, der reelt øger kvaliteten og trivslen. Ved at skabe en arbejdsplads, hvor medarbejderne har lyst til blive, øger man samtidig virksomhedens attraktionsværdi udadtil, siger adm. direktør i Type2dialog Helene Hoffmann.

Et godt eksempel herpå er den succesfulde udviklingsproces, som Type2dialog netop har gennemført i samarbejde med Glostrup Kommune.

- Vi arbejder effektivt i vores nye teams omkring borgerens forløb. Vores nye arbejdsgange og redskaber hjælper os til at fokusere på kerneopgaven, og jeg føler, at kvaliteten er steget markant. Det er stadig nyt det hele, men jeg føler mig tilpas udfordret. Jeg oplever, at man ude i byen også taler om en afdeling i positiv forandring – og det er fedt at være med til, siger social- og sundhedsassistent Heidi Jensen fra Midlertidige Pladser i Glostrup Kommune.   

Få mere at vide om kompetenceudvikling

Læs mere om processen på Midlertidige Pladser i Glostrup Kommune

Se nærmere på STAR’s undersøgelse



Tilbage

Acceptér cookies

Denne hjemmeside gør brug af cookies. Vi bruger cookies til at lære, hvordan hjemmesiden bliver anvendt, så vi kan forbedre brugervenligheden.

Når du har accepteret cookies, kan du altid fjerne dem igen ved at slette dem i din browser.